Ogłaszamy nabór głosów chłopięcych

Informacje: 509 448 212, info@pchch.pl

Aktualność

Zielnik Wielkopolski – kakofoNIKT i chór Pogłosy

„Zielnik Wielkopolski” to plenerowy koncert, który odbędzie się w malowniczym otoczeniu nad Jeziorem Strzeszyńskim w Poznaniu.

 

Wystąpią:

kakofoNIKT

Chór POGŁOSY pod dyr. Joanny Sykulskiej

 

Zespół kakofoNIKT (w obecnym składzie: Hubert Wińczyk, Michał Joniec, Patryk Lichota) od trzynastu lat porusza się na styku takich taktyk jak free improvisation, noise, industrial, field recording, tzw. muzyki konkretnej czy elektronicznej , instalacji i działań audiowizualnych oraz performatywnych. W niebywale szeroki zakres instrumentarium wchodzą na równych prawach śmieci, zabawki, przedmioty codziennego użytku, tradycyjne instrumenty, czy skomplikowane systemy elektroniczne. kakofoNICZYJ duch nie boi się wszelakich eksperymentów, występów w najdziwniejszych do pomyślenia formach i przestrzeniach, wycieczek w stronę wszelkiej awangardy i tradycji: muzyki teatralnej, rapu, elektronicznej orkiestry, opery improwizowanej, radykalnego performance, psychodelicznego rocka czy wielogodzinnych sesji medytacyjnych na granicy śnienia – zachowując w tych meandrach unikalną, wewnętrzną nić porozumienia i wypracowany przez lata styl.
Chór Pogłosy, istniejąc od 1996 roku jako Chór Canto-Cantare, trafił w 2016 roku pod skrzydła poszukującej i charyzmatycznej dyrygentki Joanny Sykulskiej, z którą, pod zmienioną nazwą i licząc obecnie bez mała 40 osób, eksploruje niekonwencjonalne rejony wokalistyki.
kakofoNIKT i Chór Pogłosy w 2018 roku połączyły siły, by pracować wspólnie nad projektem, łączącym mitologię słowiańską, ludową obrzędowość, średniowieczne i renesansowe tradycje chóralne, wglądy botaniczne, historyczne i psychonautyczne w sferę rodzimej flory i mykoflory psychoaktywnej oraz sonorystyczne, eksperymentalne, ale też folkowe techniki muzyczne. Bazowy szkielet muzyczny oparty został na fundamentach harmonicznych kompozytorów takich jak Guillaume de Machaut, Giovanni Pierluigi da Palestrina czy Wacław z Szamotuł, na nowo opracowanych i przełożonych na środki muzyki elektronicznej przez Patryka Lichotę. Ten szkielet jest punktem wyjścia dla przeróżnych poszukiwań dźwiękowych, właściwych dla awangardowych ruchów XX wieku. Warstwa tekstowa, stworzona przez Michała Jońca, w której w równie eksperymentalny sposób porusza się chór, to niezwykłe, specjalnie dla tego projektu napisane wiersze, balansujące na granicy prasłowiańskich zaświatów, psychodelicznych doświadczeń i poezji abstrakcyjnej. Brzmienie zespołu, dzięki zaproszeniu do współpracy muzykantki Dominiki Szelążek, zostało wzbogacone o tradycyjne wiejskie instrumentarium; ponadto sytuacja występu rozbudowywana jest o performatywne, quasi-rytualne elementy.
Jedną z inspiracji przyświecających projektowi są polskie tradycje hałasu – antymuzyki praktykowanej podczas obrzędów związanych z transformacjami pór roku i cykli wegetacji roślinnej oraz przesileniami słonecznymi wyznaczającymi święta przejścia kalendarza przedchrześcijańskiego i chrześcijańskiego. Użycie przez kakofoNIKT samodzielnie konstruowanych instrumentów – narzędzi dźwiękowych (inspirowanych ludowymi ready-mades: diabelskimi skrzypcami, burczybasami, perkusjonaliami służącymi do tworzenia wrzawy podczas procesji maszkar) odwołuje się do praktyk hałasu znanych m.in. w Kociewiu, Starogardzie Gdańskim, Jastarnii.

6 lipca 2019 r., godz. 20:00, Poznań nad Jeziorem Strzeszyńskim

WSTĘP WOLNY

Udostępnij:

Narzędzia dostępności